Looking forward to 2021: what will CEO Veerle Baert take from 2020? (Dutch only)
Het voorbije jaar was naast een uitdaging ook een opsteker voor de modesector. FashionUnited vroeg CEO Veerle Baert naar de bestseller van het jaar, de grote lessen van 2020 en mooiste professionele wensen voor 2021.
“Koopjes en gratis levering wegen zwaar op de sector. We zullen ons – samen met de klanten – moeten heruitvinden”
– CEO Veerle Baert
Wat heb je meegenomen uit 2020?
Veerle Baert: “We zijn ervan overtuigd dat consumenten toch een beetje zijn wakkergeschud en, stap voor stap, gaan nadenken over hun aankoopgedrag. Er is nog een lange weg te gaan, maar het is aan ons, ondernemers, om de dingen in beweging te zetten. Beetje bij beetje zal de mensheid anders gaan kijken naar de mode – anders moeten we spreken van het ‘mensdom’.”
Hoe zie je 2021 tegemoet?
“FFDI gaat voor ‘minder maar beter’. Voor de modesector in het algemeen wordt 2021 een heel moeilijk jaar om te overbruggen. We willen onze klanten – zowel groothandel als eindconsument – aanmoedigen om te begrijpen waar onze gezamenlijke toekomst ligt: door hen uit te leggen hoeveel moeite het kost om kledingstukken duurzaam te maken en wat de sector allemaal doet voor het afgewerkt product in de winkel ligt.”
Wat was het best verkochte stuk het voorbije jaar en had dat effect op beslissingen voor 2021?
“FFDI had geen corona nodig voor een evolutie in het plannen en opbouwen van de collecties, daar waren we al voor de pandemie mee bezig. Wat wel opvalt, over de vier merken heen, is de dalende verkoop van (feest)jurken – wellicht omdat er geen feesten waren. Her. – het vroegere Giovane – pakte net voor de eerste lockdown uit met een nieuwe naam en een fantastische collectie. Daar werd de bruisende energie wat getemperd, al was er tussen de twee lockdowns in toch een inhaalbeweging, in het casual segment. Furore werd pas eind 2019 gelanceerd en focust op slow fashion met seizoensloze essentials en evergreens. Maar ook klanten op zoek naar iets unieks, zullen dat nog steeds bij Furore kunnen vinden. Net zoals bij Julia June, waar de klant iets voorzichtiger bleek qua aankoopbudget. Op een bepaald punt, echter – dat zien we ook bij Amania Mo – herpakt de verkoop zich toch.”
Wat wensen je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?
“FFDI is zich bewust van de grote kloof – net zoals in de voedingssector – tussen bewuste consumenten en shoppers die telkens opnieuw zoveel mogelijk ‘gratis’ willen. Heel wat professionals willen samen het verschil maken, maar er is nog een bijzonder lange weg te gaan. Twee punten wegen heel zwaar wegen op de sector. Enerzijds de koopjes: een kledingstuk van FFDI is na zes maanden niet waardeloos. Anderzijds zijn er de kosten en problemen rond transport bij e-commerce. Vandaag bestellen, morgen gratis geleverd: dat weegt door bij kleinere spelers. Dat is onhoudbaar. We zullen ons – samen met de klanten – moeten heruitvinden.”
Interview en tekst: Katrien Huysentruyt | Verschenen op FashionUnited