How the fashion industry is adapting under the strain of the coronavirus (Dutch Only)

De herfst is in het land en normaal vinden dan de grote modedefilés plaats, maar de pandemie heeft ervoor gezorgd deze er dit jaar anders uitzien. Misschien is dit wel een kans voor de modesector om zichzelf te heruitvinden. Radio 1 sprak tijdens De Ochtend op zaterdag 3 oktober 2020 met Veerle Baert, CEO van Flanders Fashion Design International.

Hoe gaan ze het dit jaar aanpakken in Londen, Parijs en New York? 

“We moeten ons als modeindustrie sowieso hertalen, maar bij ons zat dit al in onze genen. Met Furore specifiek behartigen wij slow fashion en tillen we de zaken over de seizoenen heen. 

Natuurlijk zorgt corona ervoor dat wij fysiek niet kunnen samenkomen en dat is eigenlijk al nodig bij de start van een collectie. De vakbeurs in Parijs bijvoorbeeld gaat niet door waardoor we digitaal moeten communiceren. We bekijken de stoffen online en op basis van het fotomateriaal kiezen we stalen die de producenten vervolgens opsturen. Dit beperkt in zekere zin de mogelijkheden, maar ik vind beperking geen mis gegeven. Kiezen is voor ons winnen en we moeten selectiever te werk gaan.”

We moeten selectiever te werk gaan, want op dit moment zijn er misschien wel teveel défilés en collecties die elkaar afwisselen.

“Er is te veel. Het gaat te snel. We hebben teveel overconsumptie en er bestaat een echte wegwerpcultuur. Dat moet een halt worden toegeroepen, wetende dat we voor een duurzaamheidsverhaal moeten kiezen. Duurzaamheid heeft het woord duur in zich, maar het hoeft niet duur te zijn. 

De innovatie en de ontwikkeling om het anders aan te pakken zal wel een schakel betekenen en iedereen moet daarin zijn draai vinden. Dat zal sowieso trager gaan dan we willen en trager zal een kost met zich meebrengen.”

Wat betekent duurzaamheid voor u concreet?

“We bevinden ons natuurlijk nog altijd in het bedrijfsleven en dan is het niet onbelangrijk dat je product verkocht wordt. Maar we moeten in elk geval de weg op gaan van een betere ecologische voetafdruk. Innovatie in de stoffenwereld is een belangrijk element daarin. Anderzijds gaat het niet alleen over de collecties, de stoffen, de merken … maar ook over de mens erachter.”

Die moeten betaald worden voor hun werk, en daar zit nu vaak het probleem. 

“Ja. Als we kijken naar een wollen trui begint dit bij de persoon die de schapen scheert. Vervolgens gaat de wol naar een spinnerij waar er draden van worden gemaakt, naar de ververij … en zo verder tot die wollen trui in de winkel terecht komt. Aan die trui hebben misschien wel meer dan veertig mensen gewerkt. Na zes maanden kan je toch niet zeggen: “Nu geef je een stukje van je loon terug omdat mensen solden willen.”

Jullie zijn dus tegen solden? 

“Absoluut. Geen koopjes, geen solden, geen Black Fridays … en geen tussentijdse solden. Maar om dit helemaal te kunnen afschaffen moet er iets op Europees niveau gebeuren.”

Ja, want dat vraagt wel een serieuze mentaliteitsverandering bij veel mensen, zoals de klant.

“Het moet inderdaad van twee kanten komen. Wij zijn daarin als ondernemers misschien de voortrekker omdat wij zien dat het duurzaamheidsverhaal ook een vorm van respect is, voor iedereen. Voor de mens, de maatschappij, het klimaat en de natuur. Dus change is nodig.”

Change is nodig. En nu des te meer door corona.

“Absoluut. De verandering is ingezet en ik ben daar niet ongelukkig om. Ik besef wel dat niet iedereen in datzelfde verhaal zal meestappen. Maar laten we beginnen met het begin, de weg is ingezet. 

We willen met Furore en de andere merken binnen Flanders Fashion Design International echt een steen in de rivier verleggen en we rekenen erop dat mensen gaandeweg mee in dat verhaal stappen. Misschien is het een druppel op een hete plaat, maar veel druppels op een hete plaat maken veel geluid. En dan komt de verandering er daadwerkelijk.”

Herbeluister het interview hier.