78 BEDRIJVEN UIT BELGISCHE MODESECTOR SLAAN SUCCESVOL
HANDEN IN ELKAAR OM SOLDENWETGEVING TE WIJZIGEN

 

Begin april ‘20 vroeg FFDI samen met het overgrote deel van de Belgische mode-, lingerie-, lederwaren- en schoenenmerken in een open brief aan Eerste Minister mevr. Wilmès en Minister van Werk en Economie mevr. Muyle om de Belgische soldenwetgeving aan te passen. Dit om onze sector overeind te houden en op die manier honderden faillissementen en het verloren gaan van duizenden jobs te vermijden. De regering ging in op deze vraag en besliste om de solden uit te stellen tot 1 augustus.

 

 

WAAROM HET ZO BELANGRIJK IS OM DE SOLDENPERIODE TE VERSCHUIVEN

 

De modewinkels hebben door toedoen van COVID-19 midden maart 2020 de deuren moeten sluiten en sindsdien stapelen de omzetverliezen zich dag na dag op. De huidige winkelvoorraden zijn reeds betaald. Maar de herfst- en wintercollecties worden nu volop geproduceerd en moeten overigens geprefinancierd worden. De collecties van volgende zomer zijn in volle voorbereiding en ondertussen komt er geen geld meer binnen.

 

Als wij straks de winkels weer kunnen openen, weten wij dat sommige, grote retailers en online spelers geneigd zullen zijn om zoveel mogelijk goederen aan grote kortingen te verkopen om van de stock af te geraken en snel cashflow te genereren. Voor de Belgische merken – waaronder die van FFDI en de vele kleine boetieks, zowel onze eigen winkels als die van onze B2B klanten – is dit echter totaal anders. Als de collecties niet gedurende enkele maanden aan een volwaardige marge kunnen verkocht worden, is er geen financiële buffer om de solden te dragen en om een deel van de tussentijdse verliezen op te vangen. Die (tussentijdse) buffer lijkt er nu toch te komen, dankzij de verschuiving van de solden naar 1 augustus 2020.

 

 

 

 

OP WEG NAAR SLOW FASHION

 

Dit alles doet hopen: er ontstaat een besef dat de tijd is aangebroken om het respect terug te geven aan de mode-industrie. Ook bij FFDI gaan wij resoluut voor respectvol, (mens)waardig werk. Van ontwerp tot creatie, van werkvloer tot garderobe. Designteams in België en over de hele wereld investeren in kwaliteit, creativiteit en technisch onderzoek in het uitwerken van modellen en pasvormen. Dat werk moet beloond worden, onder meer door een volwaardige verkoopperiode

 

De huidige problematiek doet ons verder nadenken over verschillende ecologische uitdagingen waar de mode-industrie momenteel voor staat, zoals overconsumptie, fast fashion en grote concurrentie. Met ons jongste merk Furore bieden we hierop reeds een antwoord. Met Furore kiezen we voor een alternatieve aanpak waarbij de termen slow fashion en season-less centraal staan.

 

Waarom een kwalitatief hoogstaand design – waar voorafgaandelijk een jaar aan gewerkt is – al na één seizoen solderen? FFDI, met Furore als eerste in de reeks, wil de tendens van fast fashion en het produceren van kledij met een zeer beperkte levensduur achter zich laten. Een kwaliteitsvol gemaakt kledingstuk dat op de juiste manier wordt onderhouden, heeft in wezen geen houdbaarheidsdatum. Deze verschuiving naar de ‘seasonless approach’ maakt dat er duurzamer kan worden nagedacht over het op punt zetten van nieuwe ontwerpen, dat de verkoopsector de meer dan noodzakelijke financiële ademruimte krijgt en dat de consument langer plezier beleeft aan een kwaliteitsvol kledingstuk.

 

Wie weet, nu onze aardbol ons allen door de COVID-19-crisis aan een verlaagd tempo doet leven, krijgt slow fashion misschien ook een nieuwe, en nog waardevollere, betekenis.